سئو سایت؛ معرفی کامل سئو سایت و راه های افزایش آن

عبارت سئو این روزها بسیار شنیده می‌شود. می‌توان گفت که سئو سایت با طراحی سایت کاملاً اجین شده است. درواقع امروزه همه به دنبال افزایش سئو سایت خود هستند. عده‌ای گمان می‌کنند که سئو تنها آوردن سایت به صفحه اول سرچ گوگل است، آن‌هم به هر قیمتی. گروه طراحان وب ۱۱۸ در نظر دارد تا در این مقاله حقیقت کامل علم سئو و بهبود سئو سایت را برای شما عزیزان شرح دهد. در ادامه با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که در زبان فارسی به آن بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو می‌گویند. فرآیند سئو به‌منظور بهبود عملکرد سایت شما بر اساس استاندارهای موتورهای جستجو و لذا جذب بازدیدکنندگان بیشتر انجام می‌گیرد. عوامل زیادی در سئو سایت شما تأثیرگذارند. ازجمله این عوامل می‌توان به کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های دیگر اشاره کرد. در پاره‌ای از موارد ممکن است که حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو سایت در نظر بگیرند.

معمولاً مهم‌ترین سؤالی که کاربران می‌پرسند این است که فرآیند دقیق سئو چیست؟ در پاسخ باید گفت سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌دهیم. سئو باعث می‌شود تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم. اما این تمام ماجرا نیست.

پیش‌تر گفتیم که عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. حال می‌گوییم که امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییریافته که مترادف بهینه‌سازی تجربه کاربری از جستجو می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر نقش کاربران در این زمینه بسیار پررنگ‌تر شده است. لذا باید برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.

بنابراین مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست. بلکه مناسب‌سازی سایت برای بازدیدکنندگان نیز از فاکتورهای اصلی آن می‌باشد. بطوریکه در چند سال اخیر سیاست‌های گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایت‌ها همسو شده است.

.irseo 118webdesign

تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟

الگوریتم‌های جدید گوگل به‌ویژه الگوریتم RankBrain تلاش می‌کنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه‌بندی نتایج را بهینه کنند. هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهاد‌های گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیادی خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.

علاوه براین زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره در گوگل اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. از زمانی که کاربر وارد سایت شما می‌شود تا زمانی که مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل جستجو می‌کند Dwell Time  نامیده می‌شود. این زمان در سئو سایت شما تأثیرگذار است.

اهمیت سئو در چیست؟

اکثر کاربران اینترنتی صفحات موردنظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا می‌کنند. ازاین‌رو سئو مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است. علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که آن‌ها بدنبالش هستند. به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت. این امر نشان می‌دهد که ارزش سئو چیست و چرا باید به آن توجه کرد.

کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند. تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل می‌تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند. بازدید به‌دست‌آمده از روش‌های سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته است. در طولانی‌مدت نیز هزینه کمتری را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.

seo, 118webdesign

چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟

گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز نیاز به کمک کاربران دارد. آن‌ها همیشه در تلاش‌اند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند. بااین‌حال محدودیت‌هایی در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد می‌کند. سئو اشتباه می‌تواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاش شما را هدر دهد. درنتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیف‌تر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.

ربات‌های خزنده گوگل فاکتورهای نسبتاً مشخصی برای درک محتوای صفحه دارند که در صورت رعایت آن‌ها شانس شما برای کسب جایگاه افزایش می‌یابد. این فاکتورها را اصطلاحاً onpage seo می‌نامیم. برای موفقیت باید دقیقاً بدانیم که این فاکتورها در سئو چیست.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

استفاده از تکنیک‌های سئو درجهت رضایت مشتریان و رعایت تمام قوانین و اصول در این مسیر را سئو کلاه سفید می‌نامند. ولی استفاده از ضعف موتورهای جستجو و تکنیک‌های فریب آن‌ها در کنار عدم اهمیت به رضایت بازدیدکنندگان را روش کلاه سیاه می‌شناسند. هرچند ماه یک‌بار گوگل این تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایتهایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد. بنابراین باید بسیار مراقب باشید که از این روش‌ها استفاده نکنید تا سایت شما کلاً از گوگل حذف نشود.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه‌سازی یک سایت فرآیندی زمان‌بر و مستمر است. برای افزایش سئو سایت باید اقداماتی را انجام داد. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هرکدام می‌توانند تأثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو سایت‌ها ۳ عامل اصلی درنظر گرفته می‌شود که عبارت‌اند از:

  • سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه‌گذاری استاندارد، بهینه‌سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی ازاین‌دست را سئو تکنیکال می‌نامیم. برای شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

  • بازاریابی محتوا

فعالیت‌هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی، لینک سازی داخلی و … را می‌توان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریباً غیرممکن است.

  • لینک سازی هدفمند

رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند می‌تواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند. ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، فروم­های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحاً SEO Off-page می‌نامیم.

سئو طراحان وب 118

مراحل اجرای سئو سایت

  • بررسی وب سایت

در مرحله اول سئوکار با استفاده از آخرین راهنمایی‌های موتورهای جستجو و به‌کارگیری ابزارهای دقیق و بروز شده ابتدا سایت را بررسی می‌نماید. این بررسی کمک می‌کند تا سئوکار متوجه شود که وب‌سایت موردنظر جهت افزایش رتبه خود تاکنون چه معیارهایی از سئو را رعایت نموده است. همچنین دارای چه معیارهای بدی از سئو می‌باشد. موتورهای جستجو برای قرار دادن سایت‌ها در موقعیت‌های بالای صفحه نتایج خود دارای تعداد زیادی معیار هستند. وب‌سایت‌ها موظف‌اند جهت قرارگرفتن در این موقعیت‌های بالا، اکثر این معیارها را رعایت کنند.

به‌عنوان‌مثال موتور جستجو کننده گوگل بیش از ۲۰۰ معیار جهت افزایش رتبه وب‌سایت در نظر گرفته است. شایان‌ذکر است موتورهای جستجو هرگز فرمول ریاضی دقیق و یا الگوریتم موتور جستجوی خود را که از اسرار آن‌ها است، فاش نمی‌کنند. همچنین به‌طور متناوب این الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهند. ولی بااین‌وجود موتورهای جستجو یک راهنما برای مهندسین سئو فراهم می‌نمایند که توسط آن بتوانند رتبه‌بندی خود را بهبود بخشند.

  • تهیه لیستی از کارها و زمانبندی

در مرحله بعد سئوکار جهت افزایش رتبه وب‌سایت لیستی از کلیه کارهایی را که می‌توان به بهبود رتبه وب‌سایت کمک کرد، تهیه می‌نماید. این لیست شامل  بهینه‌سازی on-page و بهینه‌سازی off-page است.

بهینه‌سازی on-page به کنترل مستقیم کدها درون وب‌سایت مرتبط می‌شود که تمام تلاش‌های بهینه‌سازی در این قسمت است؛ زیرا بهینه‌سازی on-page بیشترین تأثیر را در نتایج موتور جستجو خواهد داشت. بهینه‌سازی off-page که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، کلیه کارهایی است که در خارج از وب‌سایت می‌تواند در افزایش رتبه وب‌سایت مؤثر باشد.

این قسمت از فرآیند بهینه‌سازی سئوکار نامحدود است. همچنین توسط مهندسین سئوکار می‌توانند جهت به دست آوردن لینک‌های بیشتر برای وب‌سایت  به‌صورت مستمر آن را انجام دهند. بعد از مشخص شدن کارها برای آن‌ها یک زمان‌بندی در نظر گرفته می‌شود. سپس با توجه به نقطه هدف وب‌سایت اهمیت هرکدام از این کارها نیز در این زمان‌بندی مشخص می‌شود.

  • اجرای فرآیند سئو

بعدازاینکه کارها و زمان‌بندی آن‌ها مشخص شد، کار اجرای سئو آغاز می‌شود. در این مرحله از فرآیند با توجه به اهمیت هرکدام از کارها مهندسین سئوکار شروع به انجام و پیاده‌سازی این کارها می‌کنند. پیاده‌سازی بعضی از کارها جهت رعایت معیارهای موتورهای جستجو یک‌بار برای وب‌سایت موردنظر انجام می‌شود. ولی بعضی از معیارها باید توسط مهندسین سئوکار به‌صورت مستمر و متناوب انجام گیرند. هدف از انجام مراحل بالا در فرآیند سئوکار افزایش رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو  با استفاده از روش‌های صحیح بهینه‌سازی است.

سئو سایت از گروه طراحان وب 118
سئو سایت

بهترین روش برای یادگیری سئو چیست؟

فرآیند آموزش سئو کمی پیچیده و زمان‌بر است. معمولاً شما زمانی که به دنبال نکته یا موضوع خاصی هستید با یک مقاله آموزشی در حوزه سئو مواجه می‌شوید که اطلاعات دقیق ولی محدودی را در همان زمینه به شما عرضه می‌کند. بامطالعه این مقاله ممکن است به مبحث سئو علاقه‌مند شده و به دنبال مقالات و آموزش‌های بیشتری باشید.

مطالعه مقالات آموزشی ارزشمند و مفید است ولی یک ایراد اساسی دارد. بعد از مدتی ذهن شما را دچار تناقض و پراکندگی خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم پس‌ازآنکه آشنایی اولیه با مفاهیم سئو کسب کردید به سراغ منابع جامع یا کتاب‌های آموزش سئو باشید. بهترین مسیر برای یادگیری سئو به شرح زیر است:

  • مطالعه یک کتاب پایه

کتاب‌های اینترنتی بسیاری هستند که مفاهیم اولیه و عمومی سئو را به شما آموزش می‌دهند. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند که خیلی سریع با اصطلاحات رایج این حوزه آشنا شوید و مسیر صحیح برای شروع سئو را بیاموزید.

  • مطالعه مقالات یا مشاهده ویدئو تخصصی

پس از مطالعه کتاب شما آشنایی اولیه با مفاهیم را کسب می‌کنید؛ ولی برای استفاده از آن‌ها بهتر است که برای هرکدام وقت بیشتری گذاشته و مقالات تخصصی یا ویدئوهای آموزشی مرتبط با آن موضوع را بررسی کنید.

  • شرکت در دوره های آموزشی سئو

زمانی که دانش و تجربه نسبی درزمینه سئو را کسب کردید دیگر صرف زمان برای یادگیری شخصی و مطالعه مقاله منطقی نیست. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش سئو درزمانی کوتاه دانش خود را تکمیل کرده و تکنیک‌های کاربردی زیادی را بیاموزید.

  • کمک گرفتن از متخصصان برجسته سئو

البته کسانی هستند که کار سئو را به‌صورت کاملاً تخصصی و حرفه‌ای دنبال می‌کنند. ازآنجاکه فرآیند سئو بسیار تخصصی است، توصیه می‌شود که مشاوره‌های لازم را با این افراد انجام دهید. گروه طراحان وب ۱۱۸ فرآیند سئو را به‌صورت کاملاً تخصصی و با رعایت تمامی اصول و مقررات گوگل انجام می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید با اطمینان خاطر به سئو سایت خود را به ما بسپارید.

افزایش و بهبود سئو توسط طراحان وب 118

سوالات متداول درباره سئو سایت

در این بخش به سؤالاتی که عموماً در مورد سئو پرسیده می‌شود و دغدغه افراد در زمان آشنایی با این حوزه است پاسخ داده‌ایم:

 ۱. برای رسیدن به رتبه یک گوگل چقدر زمان لازم است؟

پاسخ به این سؤال برای هر کسب‌وکار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت‌های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف‌گذاری کرده‌اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. ممکن است در یک حوزه بتوان در ۱ تا ۳ ماه موفقیت‌های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

۲. قیمت خدمات سئو سایت چقدر است؟

سئو یک محصول نیست. بلکه مجموعه‌ای از خدمات تخصصی است درنتیجه نمی‌توان قیمت مشخصی برای همه سایت‌ها در نظر گرفت. افزایش سئو یک فرآیند است. البته می‌توان خدمات سئو را در دسته‌بندی‌های مختلفی شامل بهینه‌سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرارداد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود. قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم‌گیری در مورد خدمات موردنیاز است که بر همین اساس می‌توان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.

۳. چه تضمینی برای رسیدن به رتبه یک گوگل دارید؟

یکی از مهم‌ترین درخواست‌های کارفرما ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه یک در کلمات کلیدی هدف است. طبق تجربه چندساله گروه طراحان وب ۱۱۸ در این حوزه، باید اعلام کنید که یکی از نشانه‌های استفاده از سئوی کلاه سیاه همین اعلام دقیق زمان است. پیش‌تر هم اشاره کردیم که سئو یک فرایند است و نیازمند صداقت، دقت و صبر می‌باشد.

در حال حاضر تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد؛ چراکه اطلاعاتی از آپدیت‌های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. البته می‌توان بهبود رتبه سایت را با امکانات تخصصی به‌صورت بازه‌ای رصد کرد و از وضعیت سئو سایت مطلع شد. اگرچه ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش می‌دهد؛ اما همان‌طور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده، این روش نوعی از کلاه‌برداری است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت سفارش فوری
close slider

×

گفتگو را شروع کنید

سلام! برای چت در واتساپ، بر روی اکانت پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌تونم به شما کمک کنم؟