اصطلاحات رایج در سئو ؛ معرفی و بیان توضیحات آن ها

اصطلاحات رایج در سئو ، گروه طراحان وب 118

گروه طراحان وب ۱۱۸ به شما توصیه می کند تا قبل از آموزش سئو، معنی اصطلاحات رایج در سئو را یاد بگیرید. به همین خاطر در این مطلب اصطلاحات رایج در سئو را به شما عزیزان معرفی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اصطلاحات رایج سئو

لینک آبی (blue links) :

این اصطلاح نشان دهنده فرمتی است که موتورهای جستجو از آن برای نمایش دادن نتایج جستجو استفاده می کند. نتایچ ارگانیک که همه به صورت یک فرمت نمایش داده می شوند. (صفحه نتایج جستجو گوگل و یا موتورهای جستجو)

کلاه سیاه (Black hat):

یکی از اصطلاحات رایج در سئو کلاه سیاه است. کلاه سیاه اصطلاحا به دسته ای از فعالیت های بهینه سازی برای موتور جستجو گفته می شود که بر خلاف دستورالعمل های کیفی گوگل هستند. این اصطلاح  بحث بسیار گسترده ای دارد که در مطالب دیگر به تفصیل به آن پرداخته می شود. در یک آموزش سئو دیگر در مورد آموزش سئو کلاه سیاه توضیح دهیم.

اصطلاحات رایج در سئو ، گروه طراحان وب 118

کراول کردن (Crawling) :

اصطلاح کراول کردن فرآیندی است که بر اساس آن موتورهای جستجو، صفحات وبسایت شما را شناسایی می کنند.

دی ایندکس (De-indexed):

یکی از اصطلاحات رایج در سئو دی ایندکس است. این اصطلاح اشاره به یک صفحه یا گروهی از صفحات که از ایندکس گوگل خارج شده اند.

لیست های  Google My Business:

یک لیست بندی آزاد که برای کسب و کارهای محلی در دسترس است.

اسلایدر تصویر  (Image carousels):

نتایج تصویری در بعضی از SERP ها ، که از چپ به راست قابل اسکرول هستند.

اصطلاحات رایج در سئو ، گروه طراحان وب 118

ایندکس کردن (Indexing) :

ذخیره سازی و سازمان دهی محتوای یافت شده در طول کراول کردن. یکی از اصطلاحات رایج در سئو ایندکس کردن است.

هدف جستجو (Intent) :

در سئو، هدف اشاره به خواسته واقعی کاربر بر اساس کلماتی است که در نوار جستجو تایپ می کند.

کا پی آی  (key performance indicator):

شاخص عملکرد کلیدی، یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک فعالیت، تا چه حدی به هدف خودش نزدیک شده است.

لوکال پک  (Local Pack) :

یکی از اصطلاحات رایج در سئو لوکال پک است. بسته ای از سه نوع کسب و کار معمولی که برای جستجوی محلی مورد استفاده قرار می گیرند؛ مثلاً «تعویض روغنی اطراف من».

ارگانیک  (Organic):

جایگاه های به دست آمده در نتایج جستجو بصورت طبیعی، که تبلیغاتی و یا پولی نیستند.

عبارت جستجو (Query):

رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس عبارات جستجو.

موتور جستجو (Search engine) :

یک برنامه بازیابی اطلاعات است، و برای یک آیتم در دیتابیس هایی که مطابق با درخواست ورودی کاربر است، جستجو می کند. مثل گوگل، یاهو و بینگ.

سرپ (SERP) :

سرپ مخفف نشان دهنده صفحه نتایج موتور جستجو می باشد. صفحه هایی که شما بعد از اجرای جستجو مشاهده می کنید.

امکانات SERP :

نتایج نمایش داده شده در فرمتی خارج از استاندارد.

جعبه های People Also Ask :

یک جعبه در بعضی از SERP ها، که یک لیست از سوالات مرتبط با عبارات جستجو و پاسخ های آن را ارائه می کند.

اسلایدر تصویر (Image carousels) :

نتایج تصویری در بعضی از SERP ها ، که از چپ به راست قابل اسکرول هستند.

ترافیک (Traffic):

نشان دهنده بازدید ها از وبسایت است.

دستور کارهای وبمستر  (Webmaster guidelines):

این دستورالعمل ها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ منتشر می شوند، که هدف آن ها کمک کردن به مالکین وبسایت هاست تا بتوانند محتوایی ایجاد کنند که موتورهای جستجو آن ها را یافته و ایندکس کنند و در نتایج جستجو نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

اصطلاحات رایج در سئو ، گروه طراحان وب 118

کلاه سفید (White hat) :

فعالیت های بهینه سازی موتور جستجو که مطابق با دستورالعمل های کیفی گوگل هستند.

عملگرهای پیشرفته جستجو (Advanced search operators):

کاراکترهای خاص و دستوراتی که شما در نوار جستجو تایپ می کنید تا عبارت جستجوی شما را مشخص تر کند.

الگوریتم ها (Algorithms) :

فرآیند یا فرمولی که بر اساس آن اطلاعات ذخیره سازی شده بازیابی می شود و به صورت معنی داری، مرتب می شوند.

بک لینک ها (Backlinks):

بک لینک ها یا لینک های ورودی، لینک هایی از دیگر وبسایت ها هستند که به سایت شما وارد می شوند.

بات ها (Bots):

همچنین با نام خزنده یا عنکبوت نیز شناخته می شوند که اینترنت را برای یافتن محتوا، کاوش می کنند.

ذخیره سازی موقت (Caching):

یک نسخه ذخیره سازی شده از برخی اطلاعات صفحه وبسایت در مرورگر.

کافین (Caffeine) :

سیستم ایندکس گذاری وب، گوگل است. کافئین شاخص یا مجموعه ای از محتوای وب است، در حالی که Googlebot  خزنده است که می رود و محتوا را پیدا می کند.

بدجت کراول (Crawl budget):

میانگین تعداد صفحاتی که یک بات موتور جستجو، در سایت شما کراول می کند.

دستور کار خزنده (Crawler directives):

دستورالعمل هایی برای خزنده در رابطه با صفحاتی که می خواهید در سایت شما کراول یا ایندکس شوند.

فاصله (Distance) :

در موضوع  local pack، به نزدیکی یا محل جستجوگر و یا محل مشخص شده در پرس و جو اشاره می کند.

مشارکت (Engagement) :

داده هایی که نشان می دهد جستجوگران چه تعاملی با سایت شما از نتایج جستجو دارند.

گزارش  Index Coverage:

این گزارش در سرچ کنسول گوگل به شما وضعیت ایندکس صفحات وبسایت تان را نشان می دهد.

ایندکس (Index):

یک دیتابیس بسیار بزرگ از تمام محتوای یافت شده توسط خزنده های موتور جستجو که به نظر برای نمایش در نتایج جستجو، مناسب هستند.

لینک های داخلی (Internal links):

لینک هایی در سایت خودتان که به دیگر صفحات سایت شما می رود. مثلا اگر من کلمه آموزش سئو را لینک کنم بر روی صفحه دیگر باز هم لینک داخلی حساب می شود.

فرم های ورود (Login forms):

اشاره به صفحاتی است که احتیاج به ورود به سیستم دارند، قبل از اینکه یک بازدید کننده بتواند به محتوا دسترسی پیدا کند.

جریمه دستی (Manual penalty):

اشاره به فعالیت دستی گوگل دارد که یک ارزیاب انسان، مشخص کرده است که صفحات خاصی بر روی سایت شما مخالف با رهنمود های کیفی گوگل است.

تگ متا ربات (Meta robots tag) :

بخش هایی از کد که دستورهایی را به خزنده ها برای نحوه کراول یا ایندکس کردن محتوای صفحات وب، ارائه می کند.

ناوبری (Navigation):

یک لیست از سایت که به بازدید کننده ها کمک می کند تا به صفحات دیگر در صفحه شما جابجا شوند. معمولاً، این ناوبری ها در یک لیست بالای صفحه وبسایت نمایش داده می شوند ( ناوبری بالا)، و گاهی هم در قسمت کناری سایت (ناوبری جانبی) و یا گاهی در پایین سایت ( ناوبری انتهایی) قرار دارند.

تگ  Noidnex :

یک متا تگ که به موتور جستجو دستور می دهد تا یک صفحه خاص را ایندکس نکند.

پیج رنک (PageRank) :

یک بخش از الگوریتم اصلی گوگل می باشد. این یک برنامه تحلیل لینک است که اعتبار صفحه وبسایت را با اندازه گیری کیفیت و کمیت لینک هایی که وارد وبسایت می شوند، اندازه گیری می کند.

شخصی سازی  (Personalization):

این روش، اشاره به نحوه اصلاح نتایج جستجو توسط موتورهای جستجو بر اساس عوامل خاصی می باشد که برای یک فرد در نظر گرفته می شود، مانند مکان و یا پیشینه جستجو.

گزوه طراحان وب 118

برجستگی  (Prominence) :

در  Local Pack، برجستگی به کسب و کارهایی اشاره دارد که به خوبی شناسایی شده و در دنیای واقعی نیز به خوبی محبوب است.

پیج برین  (Rank Brain) :

بخش یادگیری ماشینی الگوریتم اصلی گوگل که رتبه بندی را بر اساس نتایج مرتبط و مفید انجام می دهد.

ارتباط  (Relevance) :

در local pack، ارتباط نشان می دهد که یک کسب و کار محلی تا چه حدی مطابق با جستجوگری می باشد که کاربر به دنبال آن است.

روبوت  (Robots.txt) :

فایل هایی که بیان می کند کدام قسمت های سایت شما باید توسط موتور جستجو کراول شده و کدام قسمت ها نباید کراول شوند.

فرم های جستجو  (Search forms) :

اشاره به توابع جستجو و یا نوارهای جستجو بر روی یک وبسایت دارد که به کاربران کمک میکند تا صفحات را بر روی وبسایت، پیدا کنند.

دستورالعمل های کیفیت جستجو  (Search Quality Rater Guidelines) :

این دستورالعمل ها برای افراد ارزیاب می باشد که برای گوگل کار می کنند تا بتوانند کیفیت صفحات واقعی وبسایت را مشخص کنند.

نقشه سایت (Sitemap):

لیستی از URL ها بر روی سایت شما که خزنده ها می توانند از آن استفاده کنند تا محتوای شما کشف و ایندکس شود.

seo 118webdesign

تکنیک های اسپمی (Spams tactics):

مانند تکنیک های کلاه سیاه، تکنیک های اسپمی نیز تکنیک هایی هستند که مطابق با دستورالعمل کیفی موتور جستجو نمی باشد.

مثلا فرض کنید سایتی در توضیحات خود اینگونه در کورد آموزش سئو مطلب مینویسد:

آموزش سئو چیست؟ آموزش سئو یعنی چه؟ چرا باید آموزش سئو یاد بگیرم؟ کدام آموزش سئو برای من مناسب است؟ آموزش سئو در ایران و آموزش سئو در خارج و دانلود فیلم آموزش سئو و….

بی شک این محتوا برای مطلبی با عنوان آموزش سئو خوب نیست.

پارامتر URL :

اطلاعات بعد از علامت سوال که به URL اضافه می شود تا محتوای صفحه تغییر کند (پارامتر فعال) و یا به منظور ردگیری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد (پارامتر غیر فعال).

پوشه های  URL :

بخش هایی از وبسایت که بعد از TLD (“.com”) نوشته می شود و توسط اسلش (“/”) از هم جدا می شوند. مثلا، در “moz.com/blog”، “/blog”یک پوشه است.

درصورتی که مایل هستید تا با مفهوم سئو و راه های افزایش آن آشنا شوید، مطلب زیر را بخوانید:

سئو سایت؛ معرفی کامل سئو سایت و راه های افزایش آن

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت سفارش فوری
close slider

×

گفتگو را شروع کنید

سلام! برای چت در واتساپ، بر روی اکانت پشتیبانی کلیک کنید.

× چگونه می‌تونم به شما کمک کنم؟